Dijital Pazarlama Serisinin 4. yazısına hoş geldiniz. Bir önceki bloglarda
da bahsetmiş olduğum gibi, dijital pazarlamanın temeli web sitesi
trafiklerinizi arttırmak ve data toplamayı kolaylaştırmak temeline
dayanmaktadır. Aslında tüm dijital pazarlama unsurlarını ve taktiklerini web
sitesi temelinde dizebiliriz, ancak gelişen sosyal medya yapıları dünyanın pek
çok ülkesinde web sitesi trafiği kadar önemli bir hal almış durumdadır bu
nedenle aslında dijital pazarlama unsurlarını sosyal medya trafiği için de
epeyce kullananlar bulunmakta, ancak web sitelerinin daha kolay takip edilebiliyor olması dijital pazarlama temelini hala Web siteleri üzerinde
kurgulamamıza yol açmaktadır.
Web sitesi trafiğini arttırmanın organik yolu olan "SEO" dan
bahsetmiştik ve gerekli çalışmalar ile trafiğinizi arttırabilir ve iyi
noktalara gelebilirsiniz demiştik.
Tabi bir de bunun inorganik veya paralı büyüme dediğimiz bir tarafı da
bulunmakta.
"SEM" ( Search Engine Marketin ) kısaca arama motoru
pazarlamacılığı olarak tanımlanabilir. SEM kavramı temelinde dijital
pazarlamada SEO ile birlikte kullanılsa da aralarında pek çok fark
bulunmaktadır.
SEM NEDİR ? | NE DEĞİLDİR ?
SEM, temelinde dijital reklamları içermektedir. Çeşitli metinler, videolar ve görsellerle desteklenen, markaların satışlarını veya bilinirliklerini arttırmaya yönelik kullanılmaktadır.
SEM sistemini kullanarak mevcut müşteri kitlenizin markaya olan ilgisini
artırabilir ya da yeni müşterilerinizi markanıza çekebilir ve dönüşüm
oranlarınızı artırabilirsiniz. SEM stratejileri ile daha az efor ile Google'da
üst sıralara çıkabilir ve aranmalarda tık oranlarını yükseltebilirsiniz, ancak
SEO'dan farklı olarak Google veya diğer arama motorlarına bunu para ödeyerek
yapmak durumundasınız. SEM daha hızlı ve daha az efor ile sonuç vermektedir
ancak bütçelendirmesi iyi yapılmadığı taktirde boşa yapılan SEM çalışmaları
markalara zarar vermektedir. Bu nedenle genel önerim SEO çalışmalarını bir
düzene oturtmadan SEM'e başlamamak.
![]() |
| SEM Nedir ? |
SEM DİJİTAL PAZARLAMADA NASIL KULLANILIR ?
SEO ile içerik hazırlarken uzun vadede kalıcı bir hedef belirlerken, SEM ise daha az zamanda daha çok geridönüş çalışmalarına uygun bir hamledir. En hızlı şekilde reklamınızı ayarlayıp müşterilerinize bu reklamınızı gösterebilirsiniz. SEM'in en büyük avantajı istediğiniz tutarı ödeyerek reklamınızı yerel veya küresel çapta yayınlayabilirsiniz. Özellikle Google Adwords ile SEM çalışması oluşturmak epeyce kolaydır ve bu çalışma sizleri google aramalarında en üst sıralara taşıyarak dönüşüm oranlarınızı onlarca kat artıracaktır. Son dönemlerde en çok dikkat çeken Dijital pazarlama stratejisi olarak gözlemlenen SEM'in bütçe hacimleri her yıl yüzlerce kat artarak yükselmektedir. En kısa sürede SEO çalışmalarınızı oturtup düşük bütçeli SEM çalışmalarınız ile dönüşümlerinizi gözlemlemenizi şiddetle tavsiye etmekteyim.
![]() |
| SEM Nasıl Yapılır |
SEM ÖLÇÜMLENMESİ NEDİR ? | NEDEN ÖLÇÜMLEME YAPILMALI ?
Gelelim en sevdiğim konuya, son birkaç yıldır duyduğunuz bazı havalı kelimeler olduğunu biliyorum. CTR, Conversion, CPC, PPC ... Az sonra listeyi daha çok uzatacağım. Öncelikle bu kelimelere neden ihtiyacımız var onlardan bahsetmek istiyorum.
Veri, çok büyük bir verinin barındığı dünyada yaşıyoruz, ve elimizde
bulunan veriyi nasıl en iyi işleyebiliriz diye sabahlara kadar düşünen
pazarlamacılar bulunuyor. Veri bu kadar önem kazanmışken ve hatalarımızdan ders
çıkartmayı öğrenmişken, işleyeceğimiz her veri markamızın kalitesini
güçlendirmek ve yaptığımız yanlışları düzeltebilmek adına büyük bir önem
taşımakta. SEM nokta atışı ile doğru yapılabilecek bir strateji değildir. Her
seferinde hata yapar, bütçeyi yanlış yönetir veya çabuk tüketiriz. Ancak
aşağıda sayacağım verileri iyi bir şekilde inceler ve işleyebilirseniz SEM de
karşınıza çıkan tüm zorlukları aşabilir ve dönüşüm oranınızı falzasıyla
artırabilir ve harika bir çıkış yaratabilirsiniz.
İşte o veriler.
- Click Through = Tıklanmayı ifade
etmektedir.
- Click Through Rate -
CTR = Tıklanma oranınızı ifade etmektedir - Gösterim
100 iken tıklanmanız 16 ise CTR 'ınız %16 dır, temel verilerden birisidir,
ne kadar yüksek ise başarınız o kadar iyidir.
- Impression = Görüntülenme, verdiğiniz
reklamın görüntülenme sayısını ifade eder
- Conversion Rate = Dönüşüm oranı, bu oranı
internet sitenize yönelttiğiniz bireylerinin kaçının istediğiniz aksiyona
geçtiğini belirleyerek bulabilirsiniz. ( internet sitesine giren her 100
kişinin 4 ü ürününüzü satın alıyor ise Conversion Rate'iniz %4 dür. )
- Adserver = Reklam sunucusunu ifade
etmektedir.
- Pay Per Click - PPC = Tıklama başı ödemeyi ifade
etmektedir. Gelişen SEM piyasasında aldığınız her tıklama için para
ödersiniz. Bu rakiplerinizin veya sizin sektörünüzde aynı keywordlere
verilen reklam piyasasının kızışıklığı ile doğru orantılıdır. ( Ör. / PPC
= 1.5 TL )
- Cost Per Click - CPC = Tıklama başı maliyet, PPC nin
aynısını ifade etmektedir. Eski kullanım olarak karşımıza çıkmaktadır.
- Cost Per Action - CPA = Aksiyon başına maliyet,
istediğiniz aksiyonu tamamlattırmak için gerekli olan maliyet nedir ?
sorusunun cevabıdır. ( Ör./ Sitenize giren 100 kişinin 4 ü ürününüzü satın
aldı, yani 1 kişiye o ürünü satmak için ortalama 25 kişiye reklam
verdiniz. 25 X PPC sizlerin CPA'nıza eşit olmaktadır. )
- Cost Per Sale - CPS = CPA ile aynı anlamı
taşımaktadır. Eski kullanım olarak karşımıza çıkmaktadır.
- Cost Per Lead - CPL = Yapılan dış yönlendirme
başına ödemeyi ifade etmektedir. Artık geçerliliğini yavaş yavaş yitiren
bir metriktir.
- Cost Per Impression - CPI = Gösterim başına maliyet,
günümüzde sosyal medya reklamlarında epey önem taşıyan bir metrik olarak
karşımıza çıkmaktadır. ( Ör./ CPI = 0.011 T L ). Genellikle PPC nin epeyce
altında kalmalıdır. Yukarıda olan CPI lardan dönüşüm almanız epey zordur
ve bütçenizi zorlamaktadır.
- Cost Per Mile - CPM = Bin gösterim başına
maliyet. Büyük kütleli reklamlar için önemli bir metriktir.
Yukarıda bir çok metrikten bahsetmiş olsam da bunların yanı sıra daha onlarca metrik çıkarılabilir ve ölçümlenebilir. Bu metrikleri firmanızın en iyi bütçelendirmesine göre optimize etmeli ve en yüksek verimi almalısınız.
SEM İÇİN BÜTÇELENDİRME NASIL YAPILMALI ?
![]() |
| SEM Süreci Nedir |
SEM için bütçe ayırırken mutlaka anahtar kelimeler için bir uzmandan
danışmanlık hizmeti alnalısınız. Anahtar kelimelerde rekabet ve yukarıda
bahsettiğim metrikleri optimize edebiliyor iseniz bir uzmana gerek kalmayacak
ancak eğer ki bunları gerçekleştiremiyorsanız paranız muhtemelen boşa
gidecektir. Bütçelendirme belirlerken ise önce hedefleriniz belirleyin,
sonrasında mutlaka rekabet analizi çıkartıp metriklerinizi optimize edin. Bu
optimizasyonların sonucunda almak istediğiniz geri dönüşüm oranını hesaplayın
ve CPA'nızı mutlaka net bir hedef ile belirleyin. Zaten bütçe ortaya çıakcaktır
:)
Gördüğünüz gibi temel dijital pazarlamanın inorganik büyümesi olan SEM
aslında yapılması en kolay ve en keyifli methoddur. Ancak unutmayın ki SEO
olmadan SEM sadece kısa vadeli sorununuzu çözecektir.



Hiç yorum yok:
Yorum Gönder